Aquila

Bezzałogowy Śmigłowiec

Aquila to bezzałogowy śmigłowiec wykorzystujący najnowocześniejsze rozwiązania i osiągnięcia wielu dziedzin i dyscyplin zarówno technicznych jak i naukowych.

Parametry Techniczne

Aquila to w pełni autonomiczna jednostka latająca wyposażona w pokładowy system kontroli lotu – autopilot, umożliwiający wykonanie pionowego startu, autonomicznego lotu jak i pionowego lądowania. Zarówno procedura autonomicznego startu jak i lądowania (VTOL) może zostać wykonana w obszarze 4×4 m. Aquila jest wyposażony w stację bazową umożliwiającą definiowanie trasy lotu BSP i bserwację aktualnych parametrów lotu. Programowanie trasy lotu śmigłowca sprowadza się do nanoszenia punktów nawigacyjnych, na elektroniczną mapę terenu, na którym będzie wykonany lot. Wszystkie punkty nawigacyjne mogą być zmieniane w czasie lotu śmigłowca przez operatora stacji bazowej. Na pokładzie BSP znajduję się głowica obserwacyjna wyposażona w kamerę termowizyjną i kamerę wideo.
Obraz z kamer jest wyświetlany oraz rejestrowany w czasie rzeczywistym w stacji bazowej.

Zastosowanie

Aquila umożliwia transport systemów wizyjnych oraz systemów akwizycji danych o łącznej wadze 10 kg, dzięki czemu znajduje szerokie zastosowanie zarówno w misjach cywilnych jak i wojskowych oraz wszędzie tam, gdzie zastosowanie jednostek załogowych naraża życie pilotów. Przykładowe sektory zastosowań statku to: Służby Graniczne, Straż Pożarna, Wojsko, Policja, firmy geodezyjne, zakłady meteorologiczne, ALP – Administracja Lasów Państwowych, zakłady energetyczne, firmy reklamowe itp. Przykładowe zadania BSP to: szeroko pojęty monitoring w połączeniu z diagnostyką, zdjęcia termowizyjne, naprowadzanie pocisków, misje ratunkowe itp.

Bezzałogowy Wiropłat

Aquila jest wyznacznikiem sztuki w bezzałogowych pojazdach powietrznych. Bazuje ona na pomniejszonych helikopterach. Aquila jest w stanie wystartować, zawisnąć, lecieć oraz lądować w pełni autonomicznie i posiada zdolność do pozostania w powietrzu przez 2 godziny. Może być obsługiwana nawet przez jednego użytkownika. System został zaprojektowany, aby sprostać wymaganiom cywilnym jak i wojskowym.

Parametry Eksploatacyjne

Zasięg30 [km]
Wysokość Lotu1500 [m]
Czas Lotu<2 [h]
Dokładność pozycji (poziom)<2 [m]
Dokładność pozycji (pion)<25 [cm]
Rozpiętość łopat głównych25 [m]
Typ napęduBoxer 9
Moc napędu[KM]
Masa (pełne wyposażenie)32 [kg]
Udźwig10 [kg]
Zasięg łącza audio/wideo30 [km]
Kamera dziennaTAK
Kamera nocnaTAK
Laserowy dalmierz celuTAK



Standardowy czas lotu< 60 min
Maksymalny czas lotu *(1)< 120 min
Maksymalna prędkość60 km/h
Maksymalny wiatr8 m/s
Dokładność lotu 
w płaszczyźnie poziomej~2 m
w płaszczyźnie pionowej~ 0.25 m
Tryby lotuw pełni autonomiczny
 pół autonomiczny
Zasięg telemetrii *(2)<15.000 m
Zasięg Video *(2)<30.000 m
*(1) W zależności od konfiguracji zbiorników paliwa i obciążenia platformy
*(2) Zależy od warunków atmosferycznych i wybranej częstotliwości
 
Masa śmigłowca bez paliwa~19 kg
Maks. waga startowa *(1)~32 kg
Dopuszczalne obciążenie *(2)9 kg
Rozpiętość wirnika głównego2.15 m
Rozpiętość wirnika ogonowego0.4 m
Moc generatora2x12V/3A
Typ silnikaPaliwo, Boxer
Pojemność i moc silnika80 cm3, 9 HP
Rodzaj chłodzeniaAir
Zbiorniki paliwa2×1.8L
Rodzaj paliwaPb95 + oil
Przełożenie skrzyni zębatejStalowa przekładnia zatopiona w oleju
System odzyskiwania energii (opcjonalnie)TAK
*(1) 4L paliwa + 9 kg wyposażenia/obciążenia
*(2) dotyczy 9 kg podnoszonego obciążenia, gdy dwa zbiorniki paliwa są zainstalowane na ramie, oraz system odzyskiwania energii jest niezainstalowany