facebook
PL | EN

Oferta

Oferta Dystrybucja Szkolenia Projekty

D C - 0 1 M u c h a

Bezzałogowy Statek Powietrzny klasy mini-bsp w układzie wielowirnikowym. Jest to konstrukcja stworzona do przenoszenia wyposażenia optoelektronicznego, pomiarowego lub środków bojowych. Jej długi czas lotu,  ochodzący do 50 minut, duży udźwig – 16 kg masy użytecznej – oraz maksymalna prędkość przelotowa 20 m/s czyni z DC-01 Mucha uniwersalną konstrukcję, która sprawdzi się na współczesnym polu walki. 

DC-01 Mucha należy do stosunkowo licznie reprezentowanej klasy bezzałgowców pionowego startu i lądowania. Rozwój tego sektora lotnictwa w Polsce wynika zarówno z potencjalnych zamówień wojska, jak i dynamicznie rozwijającego się katalogu zastosowań na rynku cywilnym.  


Konstrukcja

Kadłub bsl o konstrukcji samonośnej, wykonano z włókna węglowego. Całkowicie szczelny, umożliwia wykonywanie operacji w warunkach wysokiej wilgotności (deszcz, śnieg). Niezwykle wysoką sztywność konstrukcji i niską masę własną osiągnięto poprzez dobrany metodami obliczeniowymi sposób ułożenia warstw tkanin węglowych. Ramiona wykonano w technologii identycznej jak kadłub. Także są całkowicie szczelne. Wyposażono je w wysokiej mocy i sprawności, niskoobrotowe silniki bezszczotkowe prądu stałego(BLDC).W skład zespołów napędowych wchodzą obok silnika śmigła o średnicy 28 cali. Ramiona montowane są do kadłuba za pośrednictwem szybkozłączy, wyposażonych w złącza elektryczne i elektroniczne. W każdym z ramion pod silnikiem umiejscowiono oświetlenie pozycyjne, które może być zdalnie włączane i wyłączane. Istotnym rozwiązaniem zastosowanym w DC-01 Mucha, odróżniającym tę konstrukcją od rozwiązań konkurencyjnych, jest podwozie. Zastosowano tutaj bowiem 4 serwomechanizmy – po jednym na ramię – które odpowiedzialne są za składanie i rozkładanie podpór podwozia. Zaraz po starcie platformy podpory chowane są w ramionach, co znacząco wpływa na zmniejszenie oporów aerodynamicznych w trakcie lotu. 


Wyposażenie pokładowe

Kontroler lotu – autopilot. Całkowicie polskiej myśli technicznej i produkcji kontroler lotu zaprojektowany, by bezpiecznie i efektywnie wykonywać misje automatyczne i manualne. Kontroler lotu i wszystkie jego podzespoły krytyczne mogą być redundantne, co pozwala przy awarii jednego z nich bezpiecznie kontynuować misję. Komputer misji – nadrzędny układ sterujący, odpowiedzialny m.in. za lot w roju, a także przetwarzanie danych pozyskanych w trakcie realizacji misji w czasie rzeczywistym. Kontroler lotu oraz komputer misji zintegrowane są na płycie głównej, która jest elementem łatwo wymiennym. W przypadku wprowadzenia nowych funkcjonalności i wyposażenia pokładowego, wystarczająca będzie wymiana płyty głównej na nową.  


Zasilanie

Platforma DC-01 Mucha zasilana jest specjalnej konstrukcji pakietami zasilającymi, opartymi na ogniwach litowo-polimerowych. Wysokonapięciowe pakiety zarządzane przez system BMS (Battery Management System) skutecznie i bezawaryjnie zasilają całą platformę. System BMS monitoruje działanie pakietów w czasie pracy. Minimalne odchylenie parametrów pracy poszczególnych cel zasilających jest wychwytywane i raportowane do Stacji Kierowania i Kontroli. Układ elektroniczny, w który wyposażony jest każdy pakiet zasilający, archiwizuje parametry pracy tj. prąd ładowania i rozładowania, napięcia na wszystkich celach, rezystancję wewnętrzną, czas pracy, itp. Dzięki temu operator jest w pełni świadomy stanu pakietu zasilającego. Parametry pakietu zasilającego wyświetlane są na ekranie Stacji Kierowania i Kontroli zaledwie po przyłożeniu pakietu do obudowy stacji. Ułatwia to znacznie wykonywanie procedur przedstartowych i warunkach polowych.   


Głowica obserwacyjna

Standardowo DC-01 Mucha wyposażona jest w głowicę optoelektroniczną stabilizowaną żyroskopowo w trzech osiach. Układ stabilizacji zapewnia idealnie płynny obraz pochodzący zarówno z kamery światła dziennego, jak i kamery termowizyjnej. Kamera światła dziennego zapewnia m.in. 30-krotny zoom optyczny i software’ową stabilizację obrazu. Kamera termowizyjna umożliwia obserwację w warunkach nocnych w rozdzielczości 640 x 512 pikseli. Opcjonalnie kamera ta może w czasie rzeczywistym dokonywać pomiaru temperatury obserwowanego obiektu. Głowica obserwacyjna może także pozwalać na śledzenie wskazanego przez operatora, poruszającego się obiektu czy konkretnego miejsca na mapie.  


System łączności

System DC-01 Mucha jest wyposażony jest w całkowicie polski układ transmisji danych. Stanowi unikalne w skali światowej rozwiązanie stworzone przez polskich inżynierów i informatyków. Rozwiązanie to oparte jest na najnowocześniejszych światowych podzespołach techniki cyfrowej, obowiązujących międzynarodowych standardach informatycznych oraz najnowocześniejszych osiągnięciach techniki radiowej. System realizuje dwukierunkową, szyfrowaną radiową transmisję danych na odcinku DC-01 Mucha – Stacja Kierowania i Kontroli. Pracuje w zakresie 2,4-5,8 GHz i zapewnia, wraz anteną trakującą, zasięg sygnałów sterujących, wizyjnych i telemetrycznych na dystansie do 35 km. System transmisji danych jest szyfrowany. Do szyfrowania, uwierzytelniania stron transmisji oraz weryfikacji integralności transmisji w warstwie 3 modelu ISO dostępne są kombinacje algorytmów opierających się na: ECDH/ECDSA – na bazie krzywych eliptycznych DH/ DSS. Do przesyłania danych używany jest algorytm AES256 bitów w trybie GCM. Algorytmy do kontroli integralności i autentyczności korzystają z SHA2 .


Lekka Mobilna Stacja Kierowania i Kontroli

W skład zestawu wchodzi także Lekka Mobilna Stacja Kierowania i Kontroli zbudowana w oparciu o spełniający normy MIL-STD-810G, IP65 i MIL-STD-461F pancerny tablet Getac F110. Tablet łączy w sobie ogromną wydajność dzięki procesorowi 6-tej generacji Intel® Core ™, duży 11,6-calowy ekran oraz lekką konstrukcję. Stacja kierowania została zaprojektowana przez aktywnych operatorów UAVO dla profesjonalistów. Wyposażona w ergonomiczne joysticki, switche i przyciski, zapewnia możliwość operowania bsp i przez długi czas, bez powodowania zmęczenia operatorów. Wszelkie wyposażenie zostało rozmieszczone w sposób maksymalnie ułatwiający ich pracę. Stacja może być używana zarówno na szelkach, jak i umiejscowiona na stole, co czyni ją interfejsem uniwersalnym.


Urządzenia pomocnicze

W celu zapewnienia ciągłości transmisji danych system wyposażony został w traker z antenami panelowymi, który idealnie pozycjonuje anteny tak, by siła sygnału była przez cały czas trwania misji na najwyższym poziomie. Wszelkie wyposażenie przenoszone przez DC-01 Mucha montowane jest do platformy za pośrednictwem szybkozłącza elektromechanicznego. Jego konstrukcja i materiał, z którego został wykonany, zapewnia ekstremalnie krótki czas montażu wyposażenia, a także jego bezpieczeństwo w trakcie lotu. W skład zestawu, obok platformy DC-01 Mucha, wchodzi skrzynia transportowa Peli, stanowiąca jednocześnie po jej otwarciu stół montażowo-serwisowy. Takie podejście w kwestii transportu i przechowywania platformy skraca niebywale czas jej montażu i przygotowania do lotu. Skrzynia jest hermetyczna, wyposażona w zawór dekompresyjny, co umożliwia transport DC-01 Mucha transportem lotniczym.  


Możliwości DC-01 Mucha

Podstawową funkcjonalnością DC-01 Mucha jest wykonywanie lotów ręcznych oraz automatycznych. Oprogramowanie stanowiące część Lekkiej Mobilnej Stacji Kierowania i Kontroli pozwala na programowanie trasy lotu platformy oraz wyświetlanie wszelkich parametrów telemetrycznych z DC-01 Mucha. Umożliwia także obsługę oraz pozyskiwanie danych z wyposażenia przenoszonego przez platformę, w postaci głowic obserwacyjnych, czujników parametrów i skażeń środowiska oraz innych. Istnieje również możliwość lotu w roju. Na potrzeby projektu DC-01 Mucha opracowano bowiem System Mobilnych Przekaźników Sygnałów Sterujących, Wizyjnych i Telemetrycznych. System ten umożliwia przekazywanie tychże sygnałów przez przekaźniki zamontowane na platformach pośredniczących w transmisji. W przypadku spadku amplitudy któregokolwiek z sygnałów do 60%, następuje automatyczny start kolejnego Bezzałogowego Statku Powietrznego z przekaźnikiem i tym samym utworzenie mostu transmisyjnego. System jest skalowalny i umożliwia zastosowanie do 500 bezzałogowców. Charakter lotu w roju możliwy jest do zdefiniowania przez użytkownika. Jednym z potencjalnych zastosowań jest lot w tyralierze, w misji poszukiwawczo-ratowniczej. Bardzo ważną funkcjonalnością jest transmisja sygnałów sterujących, wizyjnych i telemetrycznych przez sieć LTE. Jest to jednak rozwiązanie redundantne, zapasowe i transmisja sygnałów może odbywać się tylko na obszarach pozostających w zasięgu sieci LTE. DC-01 Mucha może być dokowana w dedykowanej stacji, pełniącej rolę zarówno automatycznej platformy startów i lądowań oraz automatycznego ładowania pakietów zasilających. Lądowanie na platformie odbywa się z dokładnością do 2 cm. Pozycjonowanie platformy działa w oparciu o systemy analizy obrazu, wspomagane systemem RTK (Real Time Kinematic). Stacja dokująca zabezpiecza platformę DC-01 Mucha przed warunkami atmosferycznymi w trybie czuwania. W chwili obecnej trwają zaawansowane prace nad hybrydowym systemem zasilania do platformy DC-01 Mucha. Według założeń projektowych ma on pozwolić na wydłużenie czasu trwania lotu do 4 godzin, a tym samym zasięgu platformy. Prace mają się zakończyć w czerwcu 2018 r. 


Wersje DC-01 Mucha

Obecnie istnieją dwie odmiany bezzałogowca. DC-01 Mucha Obserwator jest podstawową wersja platformy, wyposażoną w głowicę obserwacyjną. Druga wersja to DC-01 Mucha Agro. Jak wskazuje nazwa, jest to platforma wyposażona w zbiornik na środek do oprysku. Zbiornik o pojemności 5 l zapewnia możliwość wykonania nalotu i dokonania oprysku obszaru o powierzchni ok. 1,5 ha w czasie jednego lotu. DC- 01 Mucha może także zostać wyposażona w kamerę multi/hiperspektralną i termowizyjną, dzięki czemu w niezwykle krótkim czasie można uzyskać podgląd na stan upraw lub zbadać rozkład temperatur na danym obszarze. Wykonane badania dowiodły, że choć wydajność bezzałogowca w tym samym czasie jest o wiele mniejsza niż w przypadku samolotów rolniczych, DC-01 Mucha okazuje się wielokrotnie tańsza, biorąc pod uwagę koszt oprysku tego samego areału. Jedynym istotnym wydatkiem są w praktyce akumulatory, które muszą być okresowo wymieniane. Są to jednak wielokrotnie mniejsze sumy, niż w przypadku samolotów rolniczych. Co więcej, rolnik może całkowicie samodzielnie prowadzić wszystkie niezbędne działania, przy czym wykorzystanie autonomicznego trybu sterowania bezzałogowcem ogranicza wkład ludzkiej pracy. Mucha Agro może być również wykorzystywana do innych, podobnych zadań, które wymagają oprysków.


Bezpieczeństwo

System DC-01 Mucha został zaprojektowany w taki sposób, aby do minimum ograniczyć ryzyko wypadku lub utraty nad nim kontroli. Zastosowano redundantny układ autopilota i komputera misji. Istnieje też możliwość użycia spadochronu ratunkowego, a także poduszki powietrznej chroniącej przenoszone wyposażenie. Kolejnym zabezpieczeniem jest system FailSafe, aktywowany w czasie utraty zasięgu sygnałów sterujących. Jeżeli łączność zostanie zerwana, system aktywuje lot platformy do miejsca wskazanego wcześniej przez operatora. Z reguły jest to miejsce startu. 


Parametry techniczne: 

Masa własna platformy 8 kg 

Masa wraz głowica obserwacyjną 9 kg 

Maksymalna masa ładunku użytecznego 16 kg 

Czas lotu do 50 minut z głowicą obserwacyjną, do 30 minut z ładunkiem 5 kg 

Prędkość optymalna 8 m/s 

Prędkość maksymalna 18 m/s 

Skuteczny zasięg kierowania, kontroli i wizji 8 km 

Wymiary rozstaw osi silników 750 mm średnica śmigła 28 cali wysokość platformy w stanie gotowości do lotu 440mm

Parametry Techniczne
Masa własna platformy 8 kg
Masa wraz z głowicą obserwacyjną 9 kg
Maksymalna masa ładunku użytecznego 16 kg
Czas lotu do 50 minut z głowicą obserwacyjną
do 30 minut z ładunkiem 5 kg
Prędkość optymalna 8 m/s
Prędkość maksymalna 18 m/s
Skuteczny zasięg kierowania, kontroli i wizji 8 km
Wymiary
Rozstaw osi silnika 750
Średnica śmigła 28 cali
Wysokość platformy 440 mm

Kontakt:
W sprawie przydzielenia konsultanta prosimy o kontakt:
tel: 511 356 173
mail: w.malysz@uavs.pl

Realizacja strony internetowej SEI Weboski / Wojciech Małysz